freepik
Iako pacijenti dolaze na specijalističke preglede u točno dogovoreno vrijeme, često ih u bolnicama dočeka višesatno čekanje prije nego što uđu kod liječnika.
Mnogi se pitaju zbog čega uopće postoji sustav fiksnog naručivanja u točno određeni sat i minutu kada se uopće ne poštuje. Iz zagrebačkih bolnica, Sveti Duh i Sestre milosrdnice, za portal Zdravlje i ja otkrivaju što se krije iza tih redova i najavljuju nove korake prema preciznijem naručivanju i otvorenijoj komunikaciji s pacijentima.
Iz KB-a Sveti Duh poručuju da su svjesni nezadovoljstva pacijenata, no naglašavaju da se vrijeme čekanja u bolnici sustavno prati i da zahvaljujući „alert“ sustavu većina pacijenata bude primljena u roku od pola sata. Dio kašnjenja, navode, proizlazi i iz činjenice da neki pacijenti ne dolaze u zakazano vrijeme ili uopće ne dođu na pregled.
„Približno 11 posto pacijenata uopće ne pristupi zakazanim pregledima ili pretragama bez prethodnog otkazivanja termina“, navode iz bolnice, dodajući da i povremene izmjene u kadrovskim rasporedima mogu utjecati na dinamiku rada.
Ministrica Hrstić najavila kategorizaciju bolnica
U Sestrama milosrdnicama objašnjavaju da liječnici tek kad pacijent stigne mogu procijeniti koliko će pregled trajati, što često poremeti raspored ostalih naručenih. Neki pregledi jednostavno zahtijevaju više vremena.
Kod kirurških i gastroenteroloških odjela, kažu, dodatni problem predstavljaju operacije i zahvati čije je trajanje teško predvidjeti, pa liječnici kasnije dolaze u ambulantu. Povećan broj pacijenata se pojavljuje u slučajevima kada pacijenti ne dobiju adekvatan termin pa šalju medicinsku dokumentaciju koja ukazuje da bi trebao dobiti raniji termin od predviđenog. U tim slučajevima se konzultira specijalista koji odobrava povećani upis pacijenata u ambulantu.
U Sestrama milosrdnicama navode da se predstojnici trude rasporede prilagoditi tako da liječnici koji imaju ambulantu ne budu preusmjereni na druge poslove, no „nepredviđeni i hitni slučajevi“ nerijetko remete plan. Trenutno je, dodaju, dio bolnice u protupotresnoj obnovi, što dodatno ograničava prostorne kapacitete i onemogućava preraspodjelu timova i prostora.
Na pitanje o nagrađivanju liječnika koji poštuju termine, u KBC-u ističu da „zdravstveni sustav ne poznaje takvu praksu“, ali naglašavaju da se svi djelatnici trude poštovati raspored „u granicama objektivnih mogućnosti“.
Obje bolnice ističu kako se provode mjere za poboljšanje organizacije i točnosti naručivanja. Na Svetom Duhu provedena je analiza rada ambulanti s ciljem uvođenja preciznijih blokova naručivanja, prema procijenjenom trajanju pojedinog pregleda, te postizanja bolje ravnoteže između naručenih i hitnih pacijenata.
Ta bolnica, kako kažu, već primjenjuje i suvremena digitalna rješenja koja omogućuju preciznije praćenje rasporeda i informiraju pacijente o promjenama termina putem SMS poruka.
Sestre milosrdnice, pak, razmatraju uvođenje sustava koji bi omogućio „vremensko praćenje pružanja zdravstvene usluge“, čime bi se povećala točnost i učinkovitost. Najavljuju i mogućnost aplikacija u čekaonicama koje bi pacijentima prikazivale koji su po redu i koliko će čekati.
Obje ustanove naglašavaju da se, uz organizacijske mjere, sve više pozornosti posvećuje i komunikaciji s pacijentima.
Na Svetom Duhu cilj je „povećati točnost i transparentnost sustava naručivanja te stalno unaprjeđivati kvalitetu usluge uz poštivanje pacijentova vremena i dostojanstva“.
U Sestrama milosrdnicama pak tijekom godine organiziraju edukacije i radionice za osoblje o komunikaciji s pacijentima, a SMS podsjetnici već su u uporabi.
Odgovori dviju zagrebačkih bolnica otkrivaju da iza kašnjenja ne stoji samo loša organizacija, već i složenost sustava u kojem liječnici žongliraju brojnim zadacima, a dio krivnje je i na pacijentima koji često ne poštuju dogovorene termine. Ipak, oba primjera pokazuju da će digitalna rješenja biti ključni alat za približavanje naručivanja stvarnom vremenu.