freepik
Intervju s Gerardom Sanchezom, stručnjakom za okoliš i zdravlje pri Europskoj agenciji za okoliš (EEA), izvorno je objavljen na portalu Technology Networks. U nastavku donosimo najvažnije dijelove razgovora.
Praćenje razina zagađenja složen je zadatak i za jednu državu, a kamoli za cijeli kontinent. Upravo time bavi se Europska agencija za okoliš (EEA), osnovana 1993. godine kao neovisna institucija Europske unije. Agencija ima sjedište u Kopenhagenu, zapošljava oko 300 ljudi, ali svoju snagu temelji na širokoj mreži stotina stručnjaka iz svih država članica EU-a te partnerskih zemalja poput Turske i država zapadnog Balkana.
Prema riječima Gerarda Sancheza, glavne aktivnosti EEA-e obuhvaćaju područja okoliša, klimatskih promjena i zdravlja. Agencija analizira podatke koje dostavljaju nacionalne institucije i na temelju njih izrađuje sveobuhvatne izvještaje, poput petogodišnjeg izvještaja „State of the European Environment“, koji donosi pregled stanja zagađenja i njegovog utjecaja na zdravlje i klimu.
Sanchez ističe kako EEA već desetljećima prati najvažnije zagađivače zraka - sitne čestice, ozon i dušikov dioksid. „To su tvari koje imaju najveći negativan utjecaj na zdravlje Europljana,“ objašnjava. Njihovi izvori detaljno se nadziru kroz EU Direktivu o industrijskim emisijama, koja obvezuje velike industrijske pogone na prijavu emisija u zrak, vodu i tlo.
Osim zraka, sve veću zabrinutost izazivaju tzv. vječne kemikalije (PFAS). „Nalazimo ih u zabrinjavajućim koncentracijama u mnogim vodama i uzorcima iz okoliša. Oni se nakupljaju i u ljudskom tijelu, a njihovi štetni učinci na zdravlje sve su jasniji,“ naglašava Sanchez.
Velik problem predstavlja i buka. „Ona je drugi najveći okolišni rizik za zdravlje u Europi, odmah nakon onečišćenja zraka,“ navodi. Povezana je s bolestima srca i krvnih žila, mentalnim zdravljem te smanjenom sposobnošću djece da uče i koncentriraju se. Najveći izvor buke je cestovni promet, a zatim željeznice i zrakoplovi.
Prema Sanchezu, jedno od ključnih pitanja je kako i gdje se prikupljaju podaci. „Ponekad istraživači ulažu puno napora u razvoj sve preciznijih metoda mjerenja na istim mjestima. Ali nama bi puno više značilo kada bi bilo više mjernih točaka na različitim lokacijama , to nam daje realniju sliku rizika.“
Opasan trend: Rak pluća sve češći kod žena koje nikada nisu zapalile cigaretu!
Kod zraka situacija je povoljnija. Postoji velika mreža za praćenje kvalitete zraka, a podaci se već sada mogu modelirati na razini od 1x1 kilometar za cijelu EU, dok se radi na još detaljnijem prikazu na 100x100 metara. „To je priča o uspjehu,“ kaže Sanchez. S druge strane, podaci o buci sustavno se prikupljaju samo u ograničenom broju gradova, što ostavlja veliku prazninu.
„Priča o zagađenju zraka u Europi u velikoj je mjeri priča o uspjehu,“ naglašava Sanchez. Koncentracije lebdećih čestica znatno su pale, što je vrlo važno jer su one među najopasnijim zagađivačima za ljudsko zdravlje. Kod ozona, međutim, takav trend ne postoji, očekuje se i pogoršanje zbog klimatskih promjena i jačeg sunčevog zračenja, osobito u južnoj Europi.
Europska unija postavila je ambiciozne ciljeve do 2030. godine. Primjerice, smanjenje zdravstvenih posljedica onečišćenja zraka za 55% do 2030. „Taj je cilj na dobrom putu,“ kaže Sanchez. „No cilj smanjenja kroničnih zdravstvenih posljedica od prometne buke nije na zadovoljavajućoj razini.“
Na pitanje što je dovelo do smanjenja onečišćenja zraka, Sanchez odgovara da je djelomično riječ o deindustrijalizaciji, ali važniju ulogu imaju tehnologija i politika. „Posebno u automobilskoj industriji, gdje su europske regulative imale veliki utjecaj,“ pojašnjava.
Rješenja se razlikuju od zemlje do zemlje. U istočnoj Europi problem često dolazi iz industrije i kućnog grijanja. „Tamo bi plinifikacija ili elektrifikacija grijanja mogla značajno pomoći. Vidjeli smo primjere takvih napora u Sjevernoj Makedoniji i drugim balkanskim državama,“ kaže Sanchez.
U prometu prelazak na električna vozila smanjuje emisije, ali ne rješava problem buke. „Veliki dio buke dolazi od guma i same ceste, a ne od motora,“ objašnjava.
Klimatske promjene dodatno pogoršavaju postojeće probleme. „One povećavaju razinu ozona, utječu na dostupnost vode i koncentracije određenih kemikalija u vodenim tijelima. Drugim riječima, one multipliciraju izloženost zagađenju,“ upozorava Sanchez.
Izvještaji EEA-e pokazuju da su europske politike i tehnološki napredak donijeli značajna poboljšanja, osobito kada je riječ o zraku. Međutim, problemi poput ozona, buke i štetnih kemikalija i dalje su ozbiljan izazov, a klimatske promjene prijete dodatnim pogoršanjem.
„Najveći napredak možemo postići ako zemlje i gradovi uvedu konkretne planove smanjenja buke i onečišćenja. Kada se to dogodi, zdravstveni će se učinci brzo vidjeti,“ zaključuje Sanchez.
Ana A.