Freepik
U Hrvatskom saboru u četvrtak je održana tematska sjednica Odbora za zdravstvo i socijalnu politiku posvećena utjecaju društvenih mreža i digitalnog okruženja na mentalno zdravlje djece i mladih. Sjednica je okupila zastupnike, stručnjake, predstavnike institucija i udruga kako bi se predstavila najnovija istraživanja, identificirali ključni rizici te raspravile potrebne mjere zaštite.
Predsjednica Odbora Ivana Kekin istaknula je da djeca danas više vremena provode u digitalnom nego u stvarnom prostoru. Naglasila je kako digitalne tehnologije donose brojne koristi, ali i ozbiljne rizike, uključujući porast anksioznosti, depresivnih simptoma, problema sa spavanjem i digitalnog nasilja.
"Mlađi do 13 neće moći koristiti Facebook, Instagram, a moguće ni Chat GPT"
„Djeca nisu ravnopravni akteri u digitalnom prostoru. Ni oni ni odrasli ne mogu uvijek prepoznati i zaustaviti rizike s kojima se susreću“, upozorila je Kekin, poručivši da je regulacija digitalnog prostora nužan dio rješenja.
Profesor Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Neven Ricijaš predstavio je rezultate istraživanja provedenog među osnovnoškolcima i srednjoškolcima u Hrvatskoj. Prema podacima, više od 40 posto učenika osnovnih škola koristi društvene mreže više od tri sata dnevno radnim danima, a gotovo 60 posto vikendom. Istraživanje je potvrdilo linearni porast anksioznosti, depresivnosti i stresa s duljinom korištenja digitalnih platformi. Ricijaš je izdvojio i razlike među spolovima: djevojčice češće biraju društvene mreže i zato su ranjivije, dok se dječaci više okreću videoigrama. „Osnovna škola najvažnije je razdoblje za prevenciju“, poručio je.
Foto: Možemo!
Znanstvenik Instituta za društvena istraživanja Boris Jokić podsjetio je na veliko istraživanje o korištenju TikToka u kojem su sudjelovali učenici iz 165 škola. Mladi sami procjenjuju da online provode previše vremena, a nastavnici primjećuju negativan utjecaj na ponašanje i mentalno zdravlje učenika. „Ni izolacija od tehnologije ni potpuno neograničeno korištenje nisu dobra opcija. Mjeru moramo pronaći zajednički i žurno“, naglasio je Jokić.
Klinička psihologinja Iva Zečević upozorila je da roditelji često nemaju uvid u to koliko vremena djeca provode online ni kakvom su sadržaju izložena. Rezultati iz prakse pokazuju porast problema s pažnjom, verbalnim izražavanjem i impulzivnošću među djecom.
Pročelnik zagrebačkog Gradskog ureda za obrazovanje Luka Juroš naveo je zabrinjavajuće podatke o rastu broja djece s teškoćama u razvoju i sve češćim odgodama školskih upisa. Kao pozitivan primjer izdvojio je ograničenje korištenja mobitela u osnovnim školama, koje je donijelo vidljive rezultate.
U raspravi su sudjelovali i stručnjaci iz područja prava, psihijatrije i informacijske sigurnosti. Marko Rakar upozorio je da sve što činimo u digitalnom prostoru ostaje trajno zabilježeno te naglasio važnost edukacije nastavnika, roditelja i djece o sigurnom i promišljenom korištenju tehnologije. Predstavnici ministarstava istaknuli su važnost jačanja stručnih službi u školama, dostupnije psihološke pomoći i praćenja novih oblika digitalnog nasilja.
Sudionici su istaknuli da i odrasli sve češće razvijaju ovisničke obrasce vezane uz videoigre i online sadržaje, te da preventivni rad s roditeljima mora biti prioritet. Posebno je naglašena potreba uključivanja mladih u rasprave koje se tiču njihova digitalnog života.
Zaključno, istaknuto je da zabrane same po sebi ne donose rezultate, dok kombinacija ograničavanja korištenja tehnologije, edukacije, jačanja podrške u zajednici i jasnog zakonodavnog okvira može donijeti stvarne pozitivne promjene. Sudionici su poručili da je daljnji zajednički rad nužan kako bi se očuvalo mentalno zdravlje i dobrobit djece i mladih u sve zahtjevnijem digitalnom okruženju.