freepik
Novo istraživanje podsjeća koliko je upotreba mobitela za volanom prisutna među mladima. Naime, pokazalo se da tinejdžeri u prosjeku provedu čak 21,1 % svakog putovanja gledajući u mobitel dok voze.
U anketi koju je ispunilo više od 1.100 mladih vozača iz cijelog SAD-a, ispitanici su procijenili da su više od četvrtine tih pogleda (26,5 %) dulji od dvije sekunde – što značajno povećava rizik od prometne nesreće.
Rezultati su objavljeni u recenziranom znanstvenom časopisu Traffic Injury Prevention, a najčešći razlog korištenja mobitela tijekom vožnje bio je zabava (65 %), zatim slanje poruka (40 %) te navigacija (30 %).
“Vožnja s odvraćenom pažnjom ozbiljna je prijetnja javnom zdravlju, osobito kod mladih vozača. Ne ugrožava samo njih, već i sve ostale sudionike u prometu,” upozorava glavna autorica studije dr. Rebecca Robbins, sa Sveučilišne bolnice Brigham and Women’s Hospital, koja djeluje u sklopu zdravstvenog sustava Mass General Brigham.
Iako je u SAD-u u 35 saveznih država zabranjena svaka upotreba mobitela za mlade vozače, prethodna istraživanja pokazala su da čak 91,8 % adolescenata redovito sudjeluje u barem jednom obliku odvraćene vožnje – bilo da je riječ o tipkanju, razgovoru ili puštanju glazbe putem mobitela.
U ovom novom istraživanju, tim znanstvenika s nekoliko prestižnih institucija – uključujući Harvard, Tehničko sveučilište u Münchenu i Virginia Tech – želio je dublje istražiti što motivira tinejdžere da koriste mobitel dok voze.
Tako su prvo proveli 20 intervjua s učenicima srednjih škola kako bi identificirali njihova razmišljanja i navike. Na temelju toga razvili su anketu s 38 pitanja koju su potom proveli na uzorku od 1.126 mladih vozača iz različitih dijelova SAD-a.
Ispitanici su u velikoj većini prepoznali da je korištenje mobitela za volanom opasno, te da njihovi roditelji i prijatelji to ne odobravaju. No, istovremeno vjeruju da svi njihovi vršnjaci to ionako rade, što stvara društvenu normu toleriranja opasnog ponašanja.
Unatoč tome, mnogi su izrazili uvjerenje da mogu odoljeti pritisku i kontrolirati vlastito ponašanje.
“Otkrili smo da mladi vozači vide prednosti korištenja mobitela, poput GPS navigacije, ali i razumiju povećan rizik od nesreće,” pojašnjava dr. Robbins, koja se bavi istraživanjima promjene ponašanja kroz komunikacijske i edukativne intervencije.
Dodaje da su se neke strategije pokazale učinkovitim, poput aktivacije načina rada “Ne ometaj tijekom vožnje”, držanja mobitela izvan dosega ruke te – zanimljivo – osiguravanja dovoljne količine sna, jer neispavanost dodatno povećava sklonost distrakciji.
Autori studije naglašavaju da rezultati mogu poslužiti kao osnova za edukativne kampanje usmjerene roditeljima, školama i lokalnim zajednicama. Jedna od preporuka je razviti poruke koje će razbiti mit da korištenje mobitela tijekom vožnje povećava produktivnost.
Ograničenja istraživanja
Istraživači priznaju da mali broj polustrukturiranih intervjua (njih 20) nije reprezentativan za sve mlade vozače, a u toj fazi istraživanja izostavljene su i škole iz urbanih sredina, gdje je manja vjerojatnost da mladi imaju vozačku dozvolu.
No, anketa razvijena u sklopu studije može se ponovno koristiti u većim istraživanjima kako bi se detaljnije analizirala povezanost između vjerovanja, namjera i stvarnog ponašanja mladih vozača.
“Ovakav pristup pomaže u prepoznavanju čimbenika koji najviše utječu na rizično ponašanje, što omogućava preciznije i učinkovitije intervencije,” zaključuju autori.
A.A